V dalším díle seriálu Domácí minipivovar se krátce pozastavím nad tím, jak jsem vymýšlel název, logo, brand a celý koncept domácího minipivovaru.
Úvaha nad brandem
Původní profesí jsem marketér, a proto jsem samozřejmě od začátku uvažoval i nad tím, jak by se náš domácí minipivovar měl prezentovat na veřejnosti.
Od začátku jsem věděl, že chci:
- Psát blog o receptech, vybavení a o pivních výletech/trampech.
- Točit videa o vaření a ochutnávání piva.
- Chodit na pivní akce/soutěže a dávat degustace našich výtvorů.
- Sdílet know how i nepodařené zkušenosti.
- Být součástí domovarnické i pivní komunity (cechu).
- Mít jasně rozpoznatelný a na první pohled zřejmý brand.
- Využít naše znalosti z hi-tech dílny a zapojit do pivovarnictví nové technologie.
Čím se chceme odlišit
Chceme využít k brandingu moderní technologie: 3D tisk, laser, mobilní aplikace, AI, mobilní bar, atd.
3D tisk: Chceme si tisknout vlastní poháry, tácky a loga.
Laser: Gravírujeme si vlastní tácky, 6-pack a vizitky.
Mobilní aplikace: Chystáme pivní aplikaci (zatím překvapení).
AI: naše logo je celé vytvořené pomocí Midjourney (více o tom v článku: Jak jsme vytvořili logo minipivovaru pomocí AI).
Mobilní bar: Časem chceme objíždět různé akce s dodávkou, kde budeme mít svůj mobilní bar a ochutnávku z naší produkce.
Vaření piva na živo: Máme takovou vizi, že časem budeme jezdit na akce a pivo vařit přímo na místě.
Chystáme ještě další věci, ale nechci předbíhat 🙂
Název
Původní název měl být longbeard (vlastně to ještě původně byl název pro rockové oblečení), ale nějak jsme se shodli se ženou, že to není ideální název.
Další název (ještě z FutLabu) byl FUTbeer, ale vzhledem k tomu, že už pivo nevaříme v pražské dílně, tak to taky ztratilo smysl.
Nad názvem jsem dlouho přemýšlel a pořád jsem chtěl něco na způsob černovous, modrovous, atd.
Ale černovous je již profláknutý pirát a modrovous byl nějaký šlechtic, který sériově vraždil a zneužíval děti.
Není tedy naším záměrem brát si takto negativní brand pro něco nového 🙂
Nakonec nás napadl název Šedivous jako pocta všem moudrým šedivousým postavám (Gandalf, Krakonoš, starý Ragnar).
A z toho se časem stal Sedivous – Je to taková kombinace gandalfa a lahváče sedícího v lednici 🙂
Asociace
Brand má asociovat něco jako moudrého alchymistu a druida, který umí nakombinovat suroviny tak, že z toho vznikne naprosto jedinečný nápoj.
Vždycky si vzpomenu na pohádku Asterix a Obelix, kde druid Panoramix vařil lektvar, který dodával nadlidskou sílu 🙂
Mým cílem je zase uvařit takové pivo, které v lidech vzbudí zájem o danou značku a recepturu.
Neboť z mého pohledu nemá být pivo něco jen na opíjení, ale má to být zážitek, stejně jako když si dáte v restauraci své oblíbené jídlo a zažíváte pak něco jako chuťový orgasmus :))
Takový ten pocit, když sedíte v hospodě a někdo se poprvé napije piva, vyvalí oči a poté začne barvitě popisovat, co všechno tam cítí a jak se chutě pěkně doplňují a mění.
Logo
Naše logo vytvořené pomocí AI obsahuje všechny pivní klišé:
- Zátka
- Lahev
- Chmel jako vousy
- Klasy ječmene
Navíc ještě celé logo působí jako erb ve tvaru Thorova kladiva.
Logo chceme používat v různých variantách a na různých místech. Zatím máme variantu erb, samotnou hlavu a samotný nápis.
Merch a branding
Ukázka několika našich brandových a sběratelských předmětů.
QR kód
Zatím vede jen na HP. Časem snad vymyslíme, jak by šlo propojit QR kód a nějaký druh Patreonu nebo Pickey.
Nápis na dílnu
Vyrobený pomocí CNC našeho kamaráda.
Podtácek překližka
Vyrobeno pomocí CO2 laseru.
Label pivní lahev
Korbel 3D tisk
Navrženo 3D modelářem a vytisknuto na naší tiskárně.
Oblečení
Co chceme vlastně lidem nabídnout
V záplavě všech těm minipivovarů (cca 483) a domovarníků je těžké nabídnout vlastně něco nového 🙂
My zatím necílíme na komerční prodej (jsme domovarníci) a pokud bychom v budoucnu chtěli pivo prodávat, tak určitě ne masově, ale spíše méně známé styly a jiným způsobem prodeje.
Aktuálně chceme lidi více edukovat v tom, že pivní kultura není jen o ležáku a množství vypitých piv.
Že existuje mnoho různorodých piv a že pití není o nic méně kulturní záležitostí, než je např. pití vína, whiskey či rumů.
Dále pak chceme více rozšířit povědomí o domácím vaření piva a případně i nabídnout zážitkové kurzy vaření.
V neposlední řadě ale chceme hlavně ukázat, že vaření i vychutnávání piva je zábava a že lze nabídnout kvalitu, zážitek i trochu té naší autentické zkušenosti, kterou jsem načerpali z jiných oborů.
Nechceme se už ani hnát za nějakým úspěchem, neadekvátním růstem ani stresem spojeným s vysokým očekáváním.
Naším novým cílem je dělat něco, co nás baví (cože je vaření piva) a dělat to nejlépe, jak sami umíme a přidat k tomu i trochu té naší osobnosti 🙂
V dalším díle seriálu více o tom, jak dostat naše pivo mezi lidi.
Další díly
- Domácí minipivovar: Důvody a motivace pro pořízení
- Domácí minipivovar: Jak jsem vybíral vybavení
- Domácí minipivovar: Zkušenosti z vaření a výsledek
- Domácí minipivovar: Jak jsem přemýšlel nad brandingem
- Domácí minipivovar: Jak dostat pivo mezi lidi
- Domácí minipivovar: Domácí pivovarnictví a Zákony
- Domácí minipivovar: Experimentování a upgrady